آموزش موسیقی

آموزش تئوری موسیقی – بخش سوم

آموزش تئوری موسیقی

آموزش تئوری موسیقی – بخش سوم

در مطلب امروز مجله پر از کالا بخش سوم و پایانی آموزش تئوری موسیقی را خدمت شما همراهان گرامی تقدیم خواهیم کرد.

پیش از خواندن این مطلب شما را دعوت میکنیم تا با دو بخش گذشته این آموزش همراه شوید.

آموزش تئوری موسیقی – بخش اول

آموزش تئوری موسیقی – بخش دوم

خطوط حامل :

پنج خطی هستند موازی و به یک فاصله که نتها رو یا بین آنها نوشته می شوند. ترتیب خطوط حامل از پایین به بالا می باشد. در خطوط حامل هرچه به سمت بالا بیائیم صدا زیر تر می شود.

آموزش تئوری موسیقی

آموزش تئوری موسیقی

میزان:

هر جمله موسیقی از لحاظ زمان به قسمت های مساوی تقسیم می شود که هر یک از آنها را میزان و خط قائمی که آنها را از یکدیگر مشخص می کند خط میزان گویند.

آموزش تئوری موسیقی

آموزش تئوری موسیقی

شکل نت ها و نام شکل نت ها:

آموزش تئوری موسیقی

آموزش تئوری موسیقی

تذکر: در نام گذاری نتها به شیوه ایرانی بیشتر به شکل نتها توجه شده ولی در نام گذاری انگلیسی نسبت زمانی نتها مدنظر بوده است.

قرارداد زیبا نویسی نت ها :

اگر نتی در نتهای دسته دار ( غیر از نت گرد ) روی خط سوم با بالا تر از آن نوشته شود دسته آن معمولا به سمت پایین خواهد بود و اگر پایین تر از خط سوم نوشته شود دسته آن معمولا به سمت بالا خواهد بود.

آموزش تئوری موسیقی

آموزش تئوری موسیقی

چند قانون در نت نویسی :

  • توالی نت ها همیشه ادامه دارد
  • انتهای دوره های بعدی صدایشان زیر تر از دوره قبلی است.
  • در حامل هم هر چقدر از پایین حامل به سمت بالا برویم صداها زیرتر می شود.

 

کلید در موسیقی :

کلید علامتی است که سمت چپ حامل قرار دارد و نام و موقعیت صدای نت ها را تعیین می کند. کلیدهائی که در موسیقی به کار می روند عبارتند از : کلیدسل، کلید دو، کلید فا.

آموزش تئوری موسیقی

آموزش تئوری موسیقی

کلید سل :

برای سازهایی که صدایی نسبتا زیر دارند به کار میرود مثل : ارگ ، فلوت ، دست راست پیانو، آکاردئون ، ویولن، سنتور ، بانجو ، ستار، گیتار ملودر و ….

کلید فا :

کلید فا برای صدای باس مردانه مثل گیتار باس ، دست چپ پیانو و … کاربرد دارد.

کلید دو :

قدیمی ترین کلید موسیقی کلید دو است که ممکن است روی ۴ خط حامل کشیده شود و انواع آن بر حسب جایگاه عبارتند از :

۱٫ کلید سوپرانو – صدای زیر زنان ( روی خط اول)

٢. کلید متزو سوپرانو – ( روی خط دوم)

٣. کلید آلتو – صدای بم زنان ( روی خط سوم)

۴. کلید تنور – صدای زیر مردان ( روی خط چهارم)

توجه : بدون وجود کلید قطعه موسیقی هیچ ارزش و مفهومی ندارد.

خطوط کمکی ( فرضی یا اضافه ):

برای نشان دادن نتهای بیشتر در بالا یا پایین حامل از خطوط کمکی استفاده می شود. هر یک از خطوط کمکی در واقع یک خط حامل فرضی دیگر را ایجاد میکنند.

انتهای بالای خطوط حامل با استفاده از خطوط کمکی :

آموزش تئوری موسیقی

آموزش تئوری موسیقی

انتهای پایین خطوط حامل با استفاده از خطوط کمکی :

آموزش تئوری موسیقی

آموزش تئوری موسیقی

زمان :

واحد زمان در موسیقی ۱ است. حال این ۱ ممکن است ۱ ثانیه ، ۲ ثانیه ، نیم ثانیه یا … باشد. در حالت کلی یک حرکت رفت و برگشت پا با یک شمارش واحد زمان (ضرب) اطلاق میشود.

زمانها نسبت به نت گرد سنجیده می شوند ، طبق جدول زیر :

آموزش تئوری موسیقی

آموزش تئوری موسیقی

آموزش تئوری موسیقی

نتیجه : رفته رفته که از نت گرد به سمت نت چهار لا چنگ می رویم مدت زمان کشش نت کاهش می یابد و نوازندگی مشکلتر می شود.

تذکر: دقت کنید اگر سمت راست نت، نقطه ای قرار گیرد نصف ارزش زمانی آن نت به خودش اضافه می شود.

آموزش حرفه ای را با ما تجربه کنید!

آموزش حرفه ای موسیقی، یادگیری انواع سازهای ایرانی و خارجی، آموزش آواز، نت خوانی و …

سکوت :

در طی یک اجرا گاه لازم می شود که موسیقی لحظه ای ساکت شود یا به عبارتی در آن لحظه سکوت برقرارشود.

علایم سکوت به ترتیب زیر است :

آموزش تئوری موسیقی

آموزش تئوری موسیقی

توجه :

  • سکوت گرد زیر خط چهارم ولی سکوت سفید بالای خط سوم قرار میگیرد.
  • اگر سمت راست سکوت نقطه ای قرار گیرد نصف ارزش زمانی آن به خودش اضافه میشود.

شاهین:

در نت نویسی برای زیبایی نتهای چنگ را توسط شاهین به هم مرتبط می کنند.

فرت (Fret):

به میله های فلزی روی دسته های گیتار فرت می گویند.

علامتهای تغییر دهنده:

١- # (دیز): این علامت در کنار هر نتی بیاید، آن نت در نیم پرده (هر فرت در گیتار نیم پرده است زیرتر اجرا میشود.

۲- b(بمل): این علامت در کنار هر نتی بیاید، آن نت در نیم پرده بم تر اجرا می شود. |

۳- (بكار): اثر دیز و بمل را خنثی می کند.

علامتهای تغییر دهنده اصلی:

به دیز و بملهایی که در ابتدای قطعه بعد کلید سل قرار میگرند را علامتهای تغییر دهنده اصلی مینامند.

آموزش تئوری موسیقی

آموزش تئوری موسیقی

برای مثال شکل بالا که نتهای دو و فا تا آخر قطعه باید نیم پرده بالاتر (یعنی فادیز ) اجرا شوند مگر اینکه علامت بکار بیاید که در این صورت اثر دیز یا بمل تا پایان میزان جاری خنثی می شود.

انواع نیم پرده:

١- نیم پرده دیاتونیک:

همواره میان دو نت غیر همنام و البته پیاپی جای میگیرد. یک یا هر دو نت تشکیل دهنده نیم پرده دیاتونیک می توانند با یا بدون علامتهای تغییر دهنده باشند.

آموزش تئوری موسیقی

آموزش تئوری موسیقی

۲- نیم پرده کروماتیک:

همیشه میان دو نت همنام قرار میگیرد. این نیم پرده همواره میان یک نت و همان نت دیز یا بمل شده، بوجود می آید.

آموزش تئوری موسیقی

آموزش تئوری موسیقی

در اینجا بخش آموزش تئوری موسیقی به اتمام رسید. در آموزش های بعدی به سازهای مختلف ایرانی و خارجی خواهیم پرداخت. شما میتوانید با ارال نظرات خود در پایین این برگه سز مورد درخواست برای آموزش را بیان کنید.

آموزش ریتم نوازی در گیتار سطح پیشرفته

آموزش ریتم نوازی در گیتار سطح پیشرفته

آموزش ریتم نوازی در گیتار سطح پیشرفته

گیتار از جمله سازهای بسیار متنوع است و به علت داشتن همین تنوع طرفداران زیادی نیز دارد  آموزش ریتم نوازی در گیتار سطح پیشرفته برای کسانی مناسب است که دوره های آموزش مقدماتی گیتار را گذرانده اند و اکنون می خواهند نواختن ریتم های متنوع ان را بیاموزند تا به صورت کامل بر این ساز مسلط شوند مجموعه پیش رو که به صورت تصویری تهیه شده است شما را با معروف ترین و پرطرفدارترین ریتم های جدید در گیتار آشنا می کند و در گام به گام نواختن آنها شما را یاری می کند.

قیمت: ۲۳۰,۰۰۰ ریال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *